Deze website gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.
  • *
  1. Het seizoen van het tweede scherm

    De term "het tweede scherm" is met de start van dit tv-seizoen officieel breed gelanceerd. Was 10 jaar geleden het idee om via de afstandsbediening van je digitale ontvanger mee te kunnen praten of interactief met het programma bezig te kunnen zijn, nu verschuift dit naar je telefoon of tablet. Eindelijk een bruikbare nieuwe vorm van tv kijken?

    Verschillende programma's hebben een eigen website of app ontwikkeld waarmee kijkers kunnen reageren en bepaalde vraagstellingen kunnen beantwoorden. Vooral de programma's over de Tweede Kamer verkiezing springen hier mooi op in. RTL's "Wat Kiest Nederland" en "1 voor de verkiezingen" laten de kijker via het tweede scherm politieke vragen beantwoorden. Een mooie methode om een goede peiling van de kijkers te krijgen. 

    SBS6 gaat nog een stapje verder. Deze zender heeft onlangs voor de iPad en iPhone (voor andere systemen komt er binnenkort een versie uit) de app "SBS6+" uitgebracht. Het bijzondere hieraan is, dat je de hele avond live vragen, foto's, video's en dergelijke voorgeschoteld krijgt van de programma's op SBS6. Je hoeft dus niet per programma een app te installeren. Ook Net5 en Veronica komen later dit seizoen met dit concept.

    Het idee van het tweede scherm is oorspronkelijk ontstaan door Twitter.
    Via deze social media gingen kijkers berichten plaatsen over een programma dat gekeken werd. Programma's als X-Factor en The Voice riepen kijkers op om massaal te gaan Twitteren. De trend is nu om al deze Twitteraars gebruik te laten maken van de app (of website) van het programma of de zender. Met een koppeling van je eigen Twitter of Facebook account kan je binnen de app je ervaring delen met anderen.

    Sociaal bezig zijn is dus een belangrijk onderdeel van het tweede scherm. Maar ook extra informatie die op tv wellicht niet goed overkomt past perfect binnen deze nieuwe vorm van communiceren. Sportuitslagen zijn hier een voorbeeld van. Tijdens de Olympische Spelen heeft de NOS ook al groot ingezet op de mobiele website. Met alle live-streams, nieuws en uitslagen op 1 pagina was dit een concept dat we niet eerder in Nederland hebben gezien.

    De verwachting is dat het tweede scherm een blijvertje is. Mensen vinden het doorgaans leuk om over tv-programma's te praten. Doen we het niet op het werk bij het koffiezetapparaat, dan doen we het wel via Twitter of via de nieuwe app's en websites. Naar verwachting zullen steeds meer programma's een eigen tweede scherm krijgen. Eerst ieder programma een eigen app, later zal dit verplaatsen naar een algemene app, zoals SBS6 dit nu al doet. Feit is dat we steeds meer gaan vernemen waar je vrienden naar kijken. [blokje]
    Pepijn van Rijen
    05-09-2012
    © SatelliteMagazine.com Powered By Satplaza; Voor gehele overname van dit bericht dient de redactie / auteur om toestemming te worden gevraagd; gedeeltelijke overname met een link naar het originele bericht op deze site is wel toegestaan. Bij berichten die wij overgenomen hebben wordt duidelijk de link naar het volledige artikel geplaatst. Indien de rechtmatige eigenaar problemen heeft met het geplaatste bericht, neem dan contact met ons op.