
Nieuwszender boom via satelliet
Alle conflicten in de wereld zorgen er voor dat het 
aantal nieuwszenders via de satelliet booming is. 
De satellietkijker ontvangt verreweg de meeste 
nieuwszenders en vaak ook als eerste. Opvallend 
is dat nieuwszender CNN, groot geworden tijdens 
de Golfoorlog, daar het meeste onder lijdt. Het is 
geen toeval dat moederbedrijf Turner Networks 
tien procent van het personeelsbestand ontslaat.

Het aantal Arabischtalige nieuwszenders is al bijna niet 
meer te tellen, maar Al Jazeera trekt in Europa ver-
uit de meeste kijkers. Kijkers in Europa die zelf uit het 
Midden-Oosten afkomstig zijn gebruiken de schoteltele-
visie ook voor nieuwszenders uit Irak, Iran (het hele Irib 
Pakket inclusief Press TV keerde ook alweer terug op 
de Hotbird), Syrië en zenders uit de diverse golfstaten. 
Deze zijn ondermeer via de Eutelsat 13 oost (ook wel 
Hotbird) te bekijken. Interessant voor de Nederland-
se en Belgische kijker zijn met name de Engelstalige 
nieuwszenders. Naast Press TV en Al Jazeera is recent 
de zender Ukraine Today opgedoken via 13 graden oost. 
Dit is in feite een transformatie van Jewish News 1. Die 
zender was al redelijk propagandistisch, maar de eige-
naren en investeerders hebben wegens het dramatische 
conflict in oost-Oekraïne besloten om er een tegenhan-
ger van Russia Today van te maken. i24News is er ook 
nog als nieuwszender die vanuit Israël opereert. Intus-
sen verscheen via de 13 oost ook Belarus 24 ten tonele. 
Ook deze zender brengt veel nieuws maar dan vanuit 
Wit-Russisch perspectief. Al deze zenders proberen de 
kijker hun visie op het nieuws voor te schotelen.

Russia Today heeft, ongetwijfeld met goedkeuring van 
Vladimir Poetin zelf, nog veel meer financiële middelen 

van de overheid, van het Kremlin, tot haar beschikking 
gekregen dan al het geval was. De zender heeft al een 
leegloop van journalisten gekend die het niet eens zijn 
met de propagandistische aard en het verdraaien van 
veel feiten. Russia Today stelt dat het juist datgene laat 
zien wat de waarheid is en wat  zenders als BBC, Sky 
en CNN daarom liever niet laten zien. Russia Today is 
er in diverse talen, waarvan de Spaanstalige en Engels-
talige versie zelfs in HD via de Astra 1 en de Eutelsat 
13 zijn te ontvangen. Daarnaast is Russia Today ook 
nog actief met een Arabischtalige versie. Wie zich ook 
in de “nieuwsstrijd” mengt is de BBC met zenders als 
BBC Arabic, BBC Persian en bijvoorbeeld BBC Worldser-
vice Afghanistan. Deze zenders hebben een deel van 
het budget van de normale Engelstalige BBC Worldser-
vice opgeslokt. Ze hebben als doel om de bevolking van 
landen waar conflicten zijn te voorzien van nieuws met 
een ander geluid dan de nationale propagandazenders.
  
Onze redactie wil de grootste en voor velen onbekende 
aanrader de lezer niet onthouden: MSNBC is de enige 
echte Amerikaanse zender (CNN is bij ons grotendeels 
een Europese versie) die hier vrij te ontvangen is en in 
haar berichtgeving niet in extremen vervalt zoals het re-
publikeinse Fox News Channel dat doet. MSNBC is wel-
iswaar vooral democratisch georiënteerd en daarmee 
niet al te kritisch over het beleid van president Obama. 
MSNBC is te ontvangen via de Telstar satelliet op 15 
graden west (12509 Ghz, - Horizontaal - DVBS - SR 
3198 - FEC 7/8). Ontvangst kan via losse schotel (meer 
dan 60cm) of opstellingen als Bigsat en Wavefrontier en 
natuurlijk draaibare installaties.
		
	

Dit artikel is afkomstig van SatelliteMagazine, www.satellitemagazine.com
satellite

m a g a z i n e

10-10-2014


