
Satellite jamming, een zorgelijk fenomeen
Recent deed zich op met name de Eutelsat Hotbird 
satelliet het verschijnsel van satellite jamming 
voor. Diverse satelliettransponders gaven plot-
seling een zeer zwakke of zelfs geen ontvangst 
meer te zien. Doelwit waren diverse Westerse 
nieuwszenders en wel met name BBC Arabic en 
BBC Persian. Maar omdat op dezelfde transpon-
ders ook zenders zoals Eurosport met hun kabel-
aanvoer actief zijn, leden ook deze zenders onder 
de problemen. Ook de Spaanse publieke zenders 
waren tijdenlang slecht of niet te ontvangen.

In feite is hier sprake van een soort piraterij en het 
toont aan, dat satellietontvangst dus gevoelig is voor 
verstoringen door derde partijen. Bij jamming ofwel het 
proberen te blokkeren van signalen, wordt er met een 
uplink geprobeerd om op de satelliet te richten en op de 
bewuste frequentie een stoorsignaal uit te zenden. Dat 
is een actie die heel wat moeite kost en er moet dan 
ook wel een heel sterk motief voor zijn. Zonder dat er 
concrete bewijzen zijn waar de stoorapparatuur staat, 
is Syrië de laatste hoofdverdachte, alwaar zich momen-
teel grote conflicten afspelen en het heersende regime 
er belang bij heeft om vrije informatie te blokkeren. 
Net als eerder in het geval van Iran, waarvan de eigen 
zenders een uitzendverbod in Europa kregen opgelegd, 
wijst Eutelsat dan ook concreet naar Syrië. 

Iran heeft al eens eerder geprobeerd om met name BBC 
Persian en Voice of America Persian te storen, zodat sa-
tellietontvangst in Iran zelf (alwaar de Hotbird een goed 
bereik kent, maar waar satellietontvangst officieel ver-
boden is) te verstoren en trof daarmee ook met name 
Duitse zenders zoals Deutsche Welle. De meest recente 
acties betroffen BBC Arabic, maar daarmee werden ook 
transponders geraakt waarop Spaanse zenders en zelfs 
Eurosport en Disney Channel uitzonden.De acties zijn 

ernstig veroordeeld door omroepen die zijn getroffen 
zoals Radio Nederland Wereldomroep, Radio Liberty 
Europe, Eurosport, RTVE, Voice of America, France 24, 
Deutsche Welle en de BBC. Ondertussen moesten zen-
ders als Deutsche Welle en Eurosport wederom uitwij-
ken naar andere satellieten. Ook CanalDigitaal zag de 
ontvangst van Eurosport 2 verstoord om dezelfde reden 
en schotelbezitters die zelf via de Hotbird naar zenders 
als TVE kijken, hadden soms urenlang net zo weinig 
beeld als de kabelkijkers. 

Intussen is het met name Iran, dat juist met een be-
schuldigende vinger naar het westen wijst. Het land is 
kwaad omdat de Iraanse binnenlandse zenders (Irib) 
niet meer in Europa via de satelliet mogen uitzenden. 
Ook heeft Press TV, een Iraans nieuwskanaal, gefinan-
cierd en aangesuurd door de Islamitische Republiek,  
een uitzendverbod opgelegd gekregen in zowel Enge-
land als Duitsland. Daardoor is Press TV van zowel de 
Astra 1 als de Astra 2 verdwenen. De betroffen zenders 
kregen het uitzendverbod wegens veelvuldig overtreden 
van de regels die in Europa gelden en in het geval van 
Irib spelen er sancties mee die Frankrijk van de Euro-
pese Unie moest implementeren. Press tv heeft via haar 
nieuwszender en website, waarop regelmatig nogal on-
waarschijnlijke verhalen worden gepubliceerd, Europa 
beschuldigd van het belemmeren van de vrijheid van 
meningsuiting. 

Press TV zelf is overigens nog wel te ontvangen in Eu-
ropa en wel via de Franse Eutelsat Hotbird satelliet. Er 
is namelijk geen Europees of Frans uitzendverbod uit-
gevaardigd voor dit Engelstalige nieuwskanaal en de 
transponder waarop men uitzendt is van een bedrijf uit 
Jordanië. Press TV is dan ook nog te ontvangen via 13 
graden oost op frequentie 12.015 Mhz. Horizontaal. 

Dit artikel is afkomstig van SatelliteMagazine, www.satellitemagazine.com
satellite

m a g a z i n e

31-10-2012


